Blogin taustasta

Parisenkymmentä vuotta sitten allekirjoittaneella oli ilo laatia ensimmäinen juttuni Davesta. Huomasin sattumalta syksyllä 2011, että Daven jäljiltä löytyi tuolloin tasan sellaista 60 albumia, joissa on julkaistaessa ollut häneltä jotain uutta ja ennen kuulematonta materiaalia. Nyt kuuskymppisten kunniaksi toteutetaan lokakuun 2011 alusta maaliskuun loppuun 2012 sivustot, joilla esitellään viikottain kaksi Daven albumeista.



Aikoinaan toimittamalleni ”Sitähän se kaikki on” -boxille valitsin jokaiselta siihen mennessä ilmestyneeltä albumilta kaksi raitaa. Tuon boxin toteutuksen tapaan nostetaan nytkin esiin kaksi edustavinta, erikoisinta, erilaisinta tai mieleen painuneinta kappaletta. Kun makuasioista ei sovi kiistellä, niin jokainen voi tuoda – ja toivottavasti tuokin – julki omia suosikkejaan ja omia Daven musiikkiin liittyviä muistojaan.

Jos kommentteja löytyy, vieraile ja laita muistoja Facebook-sivuille linkissä http://www.facebook.com/pages/Dave-Lindholm-60-Blogi/107341992709147



perjantai 10. helmikuuta 2012

Albumi # 16 // Bluesounds: Native Son´s Of a Far-away Country

- poiminnat “Wake-Up-Jump” ja “Waves”

Syksyllä 1980 Bluesounds painui SoundTrack-studioon muun tekemisen puutteessa. Alun perin tarkoituksena ei ollut uuden albumin tekeminen, mutta sessioista muotoutui bändin seuraava pitkäsoitto ”Native Sons Of a Far-away Country” sekä pari singlejulkaisua.

”Native Sons ...” on hyvin täysipainoinen kokonaisuus, vaikka Dave on myöhemmin todennut, että siirtämällä julkaisua puolisen vuotta olisi albumista saatu todella hyvä. Äänitykset tehtiin syksyn 1980 ja tammikuun 1981 välisenä aikana. Levyn muoto muuttui ajan mukana, syksyn äänityksistä poistettiin joitakin mukaan ajateltuja biisejä ja tilalle tehtiin uusia. Ulos albumi tuli huhtikuussa 1981.

Positiivisessa mielessä tasaiseksi luonnehdittavan LP:n kaikki biisit kestävät kuuntelua hyvin edelleenkin. Esikoisalbumin linjaa jatkaa A-puolen päätös ”Waves”, ja tyyli on tallella muillakin kappaleilla. B-puolelle valikoitui enemmän hitaampia kauniita kappaleita kuten ”Let Me Forget You Slowly” sekä äänityksissä ”In Love” -nimellä kulkenut biisi, joka master-vaiheessa sai nimen ”Helena”.

Poikkeuksen kakkospuolen rauhallisesta linjasta tekee hakkaava ”Simplicity”, jonka taustalla on Leppäsen monotoninen rumpukomppi. Siinä on neljä tahtia jotka toistuvat läpi koko biisin, Lindholm ja Vaahtera soittivat taustalla pyörivän, komppia toistavan nauhan päälle.

Valinnat tältä kiekolta ovat kireällä kitarariffillä laukkaava “Wake-Up-Jump” sekä jo kertaalleen mainittu, aaltojen lailla hitaasti vyöryvä “Waves”.

Bluesounds keikkailussa suunta oli myös ulkomaille. Syksyllä 1981 bändi kävi kiertueella Saksassa ja Tanskassa. Bluesounds esiintyi mm. Lyypekissä ja Mannheimissa sekä Dysseldorfin Suomi-viikolla. Dysseldorfin tapahtumassa oli muitakin suomalaisia esiintyjiä kuten Jone Takamäki, Nils-Aslak Valkeapää ja Piirpauke. Piirpauken kanssa yhdessä Bluesounds esiintyi tällä rundilla kuudesti.

Tulomatkalla bändi soitti 15.9.1981 Tukholmassa ilmaiskonsertin Sveriges Riksradiolle ohjelmaan Tonkraft. Vanhalla nähtiin syksyllä monituntinen "Mega"-konsertti, joka oli kolmimiehisen Bluesoundsin viimeisiä aktiviteetteja. Konsertissa bändi soitti ilman taukoja järjestyksessä läpi kaikki levyttämänsä materiaalin sekä loppuun vielä joukon blueseja.

Yhtyeeseen tuli Vaahteran ehdotuksesta mukaan syksyllä 1981 kosketinsoittajaksi Tapio Niemelä, joka oli soittanut porukan kanssa jo Bluesbringers-sivubändissä. Niemelän tulo virkisti hieman hiipumassa ollutta toimintaa ja toi yhtyeen soundiin uusia sävyjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti